Min sommarsaft!

Idag har jag gjort en omgång saft!
Jag kallar den för min sommarsaft och det gav mig nästan 6 liter!
 
 

2 kg rabarber
1 kg jordgubbar
2 1/2 l vatten
saft från 1 citron
2 kg strösocker
30 g citronsyra

Skölj rabarbern. Skär den i bitar.
Koka i vattnet tills rabarbern & jordgubbarna är helt mjuka.
Häll upp i silduk och låt självrinna i 30 min.
Rengör grytan och häll tillbaka saften.
Tillsätt socker och citronsaft.
Koka under ständig skumning tills saften är helt klar.
Ta av från plattan och rör i citronsyran.
Häll upp på varma, väl rengjorda flaskor.
Förslut. Förvara svalt.

Den går givetvis utmärkt att frysa, fyll bara inte flaskorna ända upp, då kan dom spricka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0