Jordgubbscheesecake

 
Botten
200 g Degistivekex (jag hade inga och gillar inte det så jag tog Mariekex)
50 g Vit choklad
75 g Smör (Om man tar Mariekex får man ta något med smör, ca 100g)
 
Fyllning
250 g jordgubbar (Jag tog mer, vill ha mycket jordgubbssmak!)
300 g Philadelphiaost
2 dl Creme Fraiche
2 msk Majsstärkelse (Jag hade i lite mer eftersom jag hade i mer jordgubbar)
1 dl Strösocker
1 Lime, rivet skal
1 tsk Vanilsocker (jag hade i ½ tsk vaniljpulver)
 
Limetäcke
3 Gelantinblad
2½ dl Creme Fraiche
2 msk Strösocker
2 msk Lime, saften (Jag hade i mer, jag hade i saften från 2 lime och skalet från 1)
 
Dekoration
Färska jordgubbar
ev Citronmeliss
 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 150 grader. Mixa kexen med hackad choklad till en smulig massa.
Blanda i den smälta smöret och tryck ut den i bottnen på en bakplåtspappersklädd form, med avtagbar kant.
(Enklast är om man klämmer fast ett bakpapper i bottnen och sen smörar kanterna så fastnar pappret lätt)
 
2. Grädda bottnen i ca 10 minuter.
 
3. Mixa jordgubbar, philadelphiaost, creme fraiche, majsstärkelse, socker, limeskal och vaniljpulver. Häll allt i formen och grädda på nedersta falsen i ca 40 minuter (min tog en timme, men jag hade ju i mer jordgubbar) den ska vara dallrig men inte lös). Låt svalna och ställ sedan kallt.
 
4. Blötlägg gelantinet i kallt vatten. Blanda creme fraiche, socker och lime i en kastrull och värm på svagvärme. Ha i gelantinbladet och låt det värmas med tills det har smält.
 
5. Häll över blandningen över den kalla cheesecaken (Försiktigt!) och ställ tillbaka tills allt stelnat.
Dekorera med jordgubbar vid servering!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Gudomligt god!

2013-05-30 @ 06:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0