Päronmousse & Chokladmousse

Idag har jag lagt emellan en tårta och då var önskemålet att det skulle vara päronmousse, den andra fyllningen fick jag välja själv. Päronmousse och chokladmousse är ju jättegott ihop, så det blev det.
Här kommer recepten på de båda tårtfyllningarna.
 
 
Päronmousse

5 gelatinblad
1 burk konserverade päron, ca 800 gr (varav ca 500 gr päron).
3 dl vispgrädde
1 msk strösocker
(ev. päronessens, 30 droppar)
grön färg (karamell- eller pastafärg)

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Häll bort sockerlagen o mixa päronen till en slät kräm eller en "ojämnare" kräm om man vill ha lite bitar i.
Jag sparade 2 päronhalvor och skar i bitar och blandade i den släta krämen efter jag mixat,
så man får "något att bita i"
Vispa grädden ganska hårt.
Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält dem i en kastrull på spisen tillsammans med ca 0.5 dl av de mixade päronen och sockret. När gelatinet smält häller man tillbaka det ner i päronkrämen och tillsätter ev päronessensen o grön färg (jag har inte i varken essens eller färg, det behövs absolut inte och jag försöker håla mig till så lite tillsatser som möjligt i mina tårtor).
Rör till sist i hop päronkrämen och grädden.
 
Jag fyller alltid mina tårtor med mousserna medan dom är ganska lösa (i formen), så stelnar dom sen i kylen över natten, och ger en stabil tårta att spackla dagen efter.
 
 
Enkel Chokladmousse
 
3 dl Grädde
3 Äggulor
150 g Mörk choklad
(ca 75 g hackad mjölkchoklad)
 
Smält chokladen över vattenbad eller i micron.
Tillsätt äggulorna, en i taget. Det blir en ganska fast "gegga" när man tillsätter den första gulan men det blr bättre när man rör i resten lite snabbt.
Vispa grädden, (inte FÖR hårt) och blanda ner chokladen där i.
 
Jag hackar alltid lite mjölkchoklad och har i, så man får lite tuggmotstånd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0