Skolsköterskans Limpa

 
2 limpor
175º i ca 60 minuter

50 g Jäst
7 dl Mjölk
1 dl Sirap (jag använder alltid baksirap)
2 msk Matolja
½ tsk Salt
1 l Rågsikt
1½ dl Rågkross
1½ dl Vetekli
6-7 dl Vetemjöl special

Smula jästen och rör ut i mjölken.
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen tills den släpper kanten på bunken.
Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek (ca 30-40 minuter)
Ta upp och gör 2 runda limpor och låt dom jäsa på plåten i en halvtimme.
Grädda på nedersta falsen i 175º, ca 1 timme.

Jag sätter alltid på ugnen i god tid på högsta
värme och sen sänker jag när jag sätter in bröden. Då får dom en "skjuts" så dom
blir höga, fina och med en ljuvlig skorpa. Jag kastar oxå alltid in ett par
isbitar när jag ställer in plåten. Jag hade inne mina bröd i ca 45 minuter, sen
stängde jag av ugnen och lät dom stå kvar en kvart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0