Potatis & Purjolökssoppa

Igår gjorde jag en potatis och purjolökssoppa.
Supergod och väldigt värmande till middag när det börjar kyla på ute.
Till soppan bakade jag dessa frasiga frallorna, men jag bytade ut hälften av vetemjölet mot fullkornsdinkelmjöl.
 
 
Vi åt den med stekt bacon, bröd och mjölk till och jag ser redan fram emot
att få värma till en tallrik till lunchen idag, av det som blev över.

Här kommer receptet!
 
8 Potatisar (Mjölig sort, tex King Edward)
1 Purjolök
1 l Vatten
2 Fond du chef Grönsaker
1 msk Senap
1 dl Grädde
Smör
Salt & Peppar
 
Gör så här.
Skala och skiva potatisen. Fin strimla purjolöken.
Fräs potatisen och purjolöken i smör, utan att det tar färg.
Häll på vattnet och fonden (går bra med grönsaksbuljongtärningar) och låt koka under lock tills potatisen är sönderkokt, tar ca 15 minuter.
Mixa soppan slät med en stavmixer. Blanda i senap, grädde och låt koka upp igen.
Är soppan för tjock, späd med vatten eller mjölk till önskad konsistens.
Smaka av med salt & peppar.
 
Vi serverade med stekt bacon och bröd och jag vill passa på att tipsa om ICAs färdigstekta baconskivor, sååå himla smidigt, bara att värma om man vill dom lite ljumna till och barnen älskar det!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0