Snabba Lantbröd

Idag har jag bakat en riktig snabblimpa och jösses va god den var! Hårda, goda kanter.
Jag bara måste ju spara på receptet till detta.
 
 
2 st bröd
 
Ingredienser
50 g jäst
6 dl vatten, ljummet
1 dl mörk sirap
3 msk rapsolja
2 tsk salt
8 dl vetemjöl special
8 dl rågsikt
 
Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den i vattnet
2. Rör ner sirap, salt och olja.
3. Blanda ner mjölet och knåda till en smidig deg.
4. Dela degen i två delar och forma till limpor. Lägg brevid varandra på bakplåtspapper. 
5. Sätt in bröden mitt i ugnen, i kall ugn och sätt temperaturen på 200 grader. Bröden jäser under tiden som ugnsvärmen ökar.
6. Låt bröden stå inne i ca 50 minuter.
 
 

Kommentarer
Postat av: Fröken Foto

Mmmm, det där ser jättegott ut och saftreceptet hittade jag till också :)

Tusen tack. Nu skall jag bara fixa ett hål i kalendern där jag skall baka och göra saft :)

En jätteinspirerande blogg!

kram kram Malin

2015-05-25 @ 16:49:39
URL: http://blogg.frokenfoto.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0