Galet goa stekpannebröd

 
 
Stekpannebröd
 
Jag har stekpannor som man kan ha i ugnen men om man inte har det så går det likabra med en springform och bakplåtspapper.
 
25 g jäst (½ pkt)
5 dl vatten, ljummet
1 ½ tsk salt
2 msk rapsolja
1 msk brödsirap
 
10-12 dl vetemjöl
 
GÖR SÅ HÄR
1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp.
Tillsätt salt, olja, sirap och vetemjöl, lite i taget.
Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter.
Låt degen jäsa under bakduk i 40–50 min.
2. Tryck ut degen till en rund kaka i en mjölad stekpanna, 20–24 cm i diameter.
3. Dela degen i åtta bitar med en degskrapa eller kniv. Strö ev. över flingsalt.
Låt den jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Grädda brödet mitt i ugnen i 13–15 min. Servera brödet och njut!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0