Mina Minicupcakes!

 
Ska försöka samla recepten till mina minicupcakes här tänkte jag.
 
Här kommer grundreceptet på själva minimuffinsen.
 
4 dl vetemjöl
3 dl socker
2 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g smör (rumstempererat)
2 dl mjölk
2 ägg
1 tsk äkta vaniljpulver
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret.
Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät.
Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver.
Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat.
Fyll muffinsformar till max 2/3. Grädda i ugnen i cirka 10 min.
 
Jag brukar frysa mina muffins innan jag spritsar dom, frostingen/ganachen håller formen bättre om man spritsar på riktigt kalla muffins.
 
Här kommer några olika recept på just frostingen.
 
Vit chokladfrosting
 
200 g Vit choklad
200 g Färskost
 
Smält chokladen. 
Blanda i färskosten.
Tillsätt florsocker efter behag, tills du får rätt konsistens.
 
Vit chokladsmörkräm
 
100 g smör
100 g färskost
100 g vit choklad

Gör så här:
Ta fram smöret så att det blir rumsvarmt.
Smält chokladen och låt den svalna något.
Vispa ihop alla ingredienserna med elvisp
 
Här kommer recept på chokladganache
 
500 g choklad (minst 53%)
500 g grädde (5 dl)
 
Gör ganachen så här:
Hacka chokladen och lägg den i en rostfri bunke eller liknande.
Värm upp grädden på spisen. Låt den koka upp.
Häll den varma grädden över chokladen.
Låt stå i några minuter. Rör om och blanda väl.
Låt stå i rumstemperatur tills önskad konsistens.
 
Riktlinjer för olika typer av ganache:
1 del choklad (minst 53%) och 1 del grädde för mjukare ganache.
2 delar choklad (minst 53%) och 1 del grädde för fastare ganache. (Jag gör oftast denna när jag gör våningstårtor eller om tårtan ska stå framme länge.)
2,5 del mjölkchoklad och 1 del grädde för mjölkchokladganache.
3 – 3,5 delar vit choklad och 1 del grädde för vit chokladganache.
 
Jag ÄLSKAR att arbeta med ganache, helt klar det enklaste när man gör tårtor
och även supergott till cupcakes.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0